Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
1
Stary most I
11
2
Stary most II
4
 
 
 
 
  ID: 538334

Most drogowy (rz. Nysa Kłodzka / Skorogoszcz)

Neissebrücke



Budowa
2005
 
W roku 1871 wybudowano w Skorogoszczy nowy most przez Nysę Kłodzką, który posiadał dwa przęsła łukowe, wykonane ze stali, całość wspierała się na filarach z cegły.
Dotychczasowy most drogowy na Nysie Kłodzkiej wskutek swego niekorzystnego położenia tworzył ostry zakręt na podjeździe od strony Lewina Brzeskiego. Niewystarczająca była także szerokość mostu. Zaczęto więc wtedy myśleć o budowie nowego obiektu, ze względu na jego istotną rolę -usytuowanie na bardzo ważnej trasie tranzytowej prowadzącej ...
W roku 1871 wybudowano w Skorogoszczy nowy most przez Nysę Kłodzką, który posiadał dwa przęsła łukowe, wykonane ze stali, całość wspierała się na filarach z cegły.
Dotychczasowy most drogowy na Nysie Kłodzkiej wskutek swego niekorzystnego położenia tworzył ostry zakręt na podjeździe od strony Lewina Brzeskiego. Niewystarczająca była także szerokość mostu. Zaczęto więc wtedy myśleć o budowie nowego obiektu, ze względu na jego istotną rolę -usytuowanie na bardzo ważnej trasie tranzytowej prowadzącej przez Śląsk. Zarządcą budowy mostu była administracja prowincji górnośląskiej {Provinzialverwaltung von Oberschlesien) wraz z Komisją Powiatową {Kreisausschus des Kreises Falkenberg O/S).
Nowy most był budowany bezpośrednio obok starego z 1871 r. tak, że oba te obiekty dotykały się po stronie Skorogoszczy, podczas gdy odstęp między nimi po stronie Lewina Brzeskiego wynosił 10 m. Wskutek tego kąt skrzyżowania między mostem a osią rzeki wynosił 60 stopni, co umożliwiało wjazd na most ze strony Brzegu o szerokim 33-metro-wym promieniu, a nie, jak dotychczas, o 15-metrowym promieniu. Nowy most. posiadał długość podpory 72 m, szerokość jego wynosiła 6 m jezdni i 1,5 m chodnika po obu jej stronach. Dwie podpory w rzece i dwa przyczółki naziemne, jak również właściwą płytę przejazdową wykonano z betonu i żelbetonu. Konstrukcje nośne jezdni i balustrady zrobiono ze stali. Zastosowano wtedy po raz pierwszy na Śląsku nowy typ stali (Stahl-52). Fundamenty mostu opasane zostały mocnymi, wbitymi w dno rzeki ścianami żelaznymi (tzw. larse-ny). Solidne wykonanie fundamentów było konieczne z uwagi na miękkie podłoże. Powierzchnia jezdna mostu została następnie pokryta warstwą bitumiczną. Most pomalowano farbą koloru stalowoniebieskiego. Auta przejeżdżały przez most bez najmniejszych trudności. Koszt jego budowy wyniósł 300 tys. marek niemieckich. Główne kierownictwo budowy mostu leżało w rękach budowlanego doradcy Schaible-go. Do ukończenia obiektu przyczynili się w znacznym stopniu także landrat niemodliński Wackerzapp i powiatowy mistrz budowlany (Kreisbaumeister) Straus. Przy budowie pracowali górnośląscy bezrobotni.
W dniach 30-31 maja 1930 r. przeprowadzono próbę obciążenia mostu. Ustawione w wielu miejscach aparaty miernicze wykazały dopuszczalne ugięcie konstrukcji mostowej. W sobotę 31 maja, o godzinie 16:00, oddano do użytku nowy most na Nysie Kłodzkiej. Wydarzenie to odbyło się bez szczególnych uroczystości typowych dla tego rodzaju okoliczności, na co niewątpliwy wpływ miał pogłębiający się kryzys gospodarczy. Za:
Zły stan techniczny obiektu, niekorzystne usytuowanie w bezpośrednim sąsiedztwie łuku poziomego o bardzo małym promieniu oraz w bliskim sąsiedztwie zabudowy wiejskiej spowodował, iż została podjęta decyzja o budowie nowego obiektu.
Charakterystyka obiektu istniejącego:
Most na rz. Nysa Kłodzka blachownicowy, nitowany z żelbetową płytą pomostu,
- długość 72,50 m,
- jezdnia 5,84 m , chodniki 2 x 1,55 m,
- klasa obciążenia C wg PN-85/S-10030
Istniejący obiekt przeznaczony jest do całkowitej rozbiórki.
Zakres przedsięwzięcia budowlanego obejmuje:
- budowę nowego mostu na rz. Nysa Kłodzka,
- przebudowę dojazdów do mostu z obu stron na odcinku 709,0m,
- przebudowę urządzeń obcych,
- umocnienia brzegów i dna rzeki,
- rozbiórkę istniejącego mostu.
Charakterystyka obiektu projektowanego:
Most dwuprzęsłowy o konstrukcji zespolonej stalowo-betonowej, dźwigary skrzynkowe stalowe współpracujące z żelbetową płytą pomostu, ustrój ciągły wzmocniony naciągiem lin zakotwionych w pylonach stalowych usytuowanych nad filarem.
- długość całkowita 120,0 m
- szerokość całkowita 11,7 m
klasa obciążeń A wg PN-85/S-10030 oraz pojazdem klasy 150 wg STANAG 2021
Stan formalno – prawny
· dokonano wykupów gruntów oraz przejęcie gruntów Skarbu Państwa w trwały zarząd GDDKiA,
· Zespół Budowniczo-Projektowy MOSTY-WROCŁAW ul. Świętochłowicka 8, 51-506 Wrocław opracował koncepcję programową budowy nowego mostu,
· Konsorcjum firm: Biuro Projektów Budownictwa Lądowego PROMOST Jerzy Śliwka ul. Radosna 8a, 43-460 Wisła oraz Biuro Projektów Budownictwa Komunikacyjnego TRAKT dr inż. Grzegorz Nowaczyk ul. Marcina Watoły 13, 41-106 Siemianowice Śl. opracowało projekt budowlano-wykonawczy na budowę mostu wraz z dojazdami,
· pozwolenie na budowę – nr RR.DB-7111-45/2004 z dn. 8.07.2004r
· wykonawca robót budowlanych – BUDIMEX-DROMEX S.A. Warszawa
· nadzór inwestorski –pełni firma Inwest-Complex Sp. z o.o. Gliwice
Zadanie finansowane z budżetu państwa – 24 000 tys. zł w latach 2004-2005 Za:
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 2009-07-18
    komentarze: 0
    Most na Nysie Kłodzkiej w Skorogoszczy.
  • Data: 2009-07-18
    komentarze: 0
    Most na Nysie Kłodzkiej w Skorogoszczy.