![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Linia kolejowa nr 293 – łączy Jełowę z Kluczborkiem. Razem z linią kolejową nr 301 (z 1889 r. Opole - Jełowa - Namysłów) zapewnia połączenie Opola z Kluczborkiem. Projekt budowy linii przyjęto w sejmie pruskim w 1896, a budowy tej trasy domagał się zwłaszcza poseł polski z Opola mjr Juliusz Szmula. Linia została oddana do użytku 1 października 1899 roku. Przed wojną kursowały tu pociągi w relacji Opole - Kluczbork (3 pary plus 2 w dni robocze plus 1 szkolny), po wojnie linia niezwłocznie uruchomiona ...
Linia kolejowa nr 293 – łączy Jełowę z Kluczborkiem. Razem z linią kolejową nr 301 (z 1889 r. Opole - Jełowa - Namysłów) zapewnia połączenie Opola z Kluczborkiem. Projekt budowy linii przyjęto w sejmie pruskim w 1896, a budowy tej trasy domagał się zwłaszcza poseł polski z Opola mjr Juliusz Szmula. Linia została oddana do użytku 1 października 1899 roku. Przed wojną kursowały tu pociągi w relacji Opole - Kluczbork (3 pary plus 2 w dni robocze plus 1 szkolny), po wojnie linia niezwłocznie uruchomiona (w Kluczborku tworzył się zarząd dolnośląskiej kolei przed nad dolnośląską koleją) - w 1946 r. 4 pary dziennie na trasie do Osowca i po przesiadce dalej do Opola. W latach 60. 6-7 par., pod koniec lat 80. 46km relację pociągi pokonywały w 1:15h. Ostatni rozkład przed zamknięciem 3 pary dziennie. Ruch pasażerski i towarowy odbywał się do 2000 roku, kiedy 3 kwietnia zawieszono ruch na całej linii. W dniu 3 października 2005 roku wznowiono przewozy pasażerskie. Po linii kursują autobusy szynowe - 5 par plus 1 dodatkowa w po-pt.
Show more
Show less
W 2019 r. rozpoczęła się realizacja projektu rewitalizacji linii w woj. opolskim, w tym także linii nr 293, mającej na celu modernizację korytarza Opole - Kluczbork. Aktualnie prowadzone jest przygotowanie dokumentacji przedprojektowej i projektowej niezbędnej do realizacji przedsięwzięcia. Przebudowa obejmuje takie prace jak: - optymalizację geometrii linii kolejowej (w granicach istniejących konstrukcji ziemnych) celem uzyskania prędkości maksymalnej 120 km/h (nie mniejszej niż 80 km/h), - kompleksową wymianę nawierzchni kolejowej, regulację torów w planie i profilu oraz wykonanie naprawy i wzmocnienie podtorza na całym odcinku, - oczyszczenie, udrożnienie i wyremontowanie odwodnienia torów oraz wykonanie nowego w miejscach, gdzie jest jego brak, - zastosowanie torów bezstykowych oraz rozjazdów spawanych na wszystkich torach z zapewnieniem dopuszczalnych nacisków dla pociągów pasażerskich min. 196 kN/oś (20t) oraz dla pociągów towarowych min. 221 kN/oś (22,5t/oś), - odbudowanie stacji kolejowej Jełowa obejmujące m.in. zabudowę torów, rozjazdów, peronu wyspowego, - likwidację przejazdów kolejowych, których utrzymanie jest nieopłacalne, - dostosowanie rozmieszczenia peronów do lokalizacji siedzib ludzkich i celów podróży, w tym budowa nowych przystanków w miarę zidentyfikowanych potrzeb, przebudowa peronów (dostosowanie do osób o ograniczonej zdolności poruszania się, wraz z dojściami) na PO Opole Gosławice, Kotórz Mały, Osowiec Przystanek, Kały, Laskowice Oleskie, Tuły, Bukowo i Borkowice; perony winny posiadać długość 85m. Kilometraż stacji (st.), przystanków (po.) liczony od osi stacji Jełowa. Stacje węzłowe zaznaczono pogrubioną czcionką. Niemiecki kilometraż (w nawiasie) pokrywa się z polskim: - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() |
|||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() |
||
Linia kolejowa nr 293 Jełowa – Kluczbork on other photos | ||
![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() |
||
|
||
![]() ![]() |